Webinarium odc. 5 "Własność intelektualna w internecie. Wybrane zagadnienia"

Piąte webinarium z cyklu "Akademia e-Biznesu VC-View" poświęcone było zagadnieniom własności intelektualnej w internecie.

Małgorzata Nowotnik-Zajączkowska, partner z kancelarii Nowotnik – Lipski – Szafrański, wyjaśniła podstawowe pojęcia związane między innymi z nazwą, znakiem towarowym i domeną oraz opowiedziała o tym, na co należy uważać i na co zwracać największą uwagę, tworząc start up internetowy. W studio telewizyjnym Web-TV gościliśmy Jakuba Kubalskiego, prawnika związanego z kancelarią Domański – Zakrzewski – Palinka. Spotkanie poprowadziła Noemi Malska ze Startup HUB Poland.


Przejdź do poszczególnych pytań do ekspertów:

1. Istnieją firmy, które zarabiają na wyszukiwaniu niezgodności w regulaminach stron internetowych. Jak przedsiębiorca posiadający firmę w internecie może się przed tym bronić? Co może zrobić, by uniknąć płatności? (1:18:22)
2.
Czy każda witryna internetowa musi mieć swój regulamin? Co powinno się w nim znaleźć? (1:21:33)
3.
Czy przedsiębiorca zakładający firmę w internecie musi skorzystać z obsługi prawnej? (1:24:38)
4.
Jakie są przybliżone koszty zarejestrowania znaku towarowego, a jakie zarejestrowania domeny internetowej? (1:26:11)
5.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w lutym tego roku w Luksemburgu orzekł, że można kopiować linki do artykułów zamieszczonych na innych stronach, nawet w taki sposób, że wydaje sie że są to artykuły z naszej strony. Czy są jednak jakieś ogarniczenia nałożone na taką działalność? (1:29:50)
6.
Wyobraźmy sobie, że za pośrednictwem danego portalu, dochodzi do sprzedaży towarów z podrobionym znakiem towarowym lub wymiany plików naruszających prawa autorskie. Czy Internet Service Provider, który sam nie jest sprawcą działania, ponosi odpowiedzialność – obok właściwego sprawcy – za naruszenia praw do znaków towarowych czy praw autorskich? A jeśli tak, to na jakiej podstawie? (1:32:53)
7.
Co może zrobić dostawca produktów markowych, który zainwestował w system dystrybucji selektywnej, jeśli na rynku pojawiają sie te same produkty sprzedawane przez nieautoryzowanych dystrybutorów? (1:44:07)
8.
Mając pewne dane konta z którego np. są wysyłane podrobione towary, można dojść do sprawcy, ale dopiero po zwolnieniu operatora z tajemnicy telekomunikacyjnej. Sąd cywilny nie może tego nakazać. Czy zatem zawsze postępowanie karne będzie wskazane? Istnieją instytucje polubowne, np. Centrum Mediacji i Arbitrażu, a także Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych. Kiedy lepszym rozwiązaniem jest postępowanie karne, a kiedy polubowny sposób rozwiązywania sporów o naruszenie praw własności intelektualnej? (1:49:00)
9.
Mamy daną firmę X, która dostarcza rozwiązanie typu SaaS, np. dla doradców finansowych, do wspomagania decyzji zarządzania portfelem inwestycyjnym ich klientów. Jeden z klientów firmy X, który wykupił abonament na dostęp do takiego rozwiązania, zarządza w nim danymi, do których nie ma praw. Czy dostawca rozwiązania Saasowego ponosi jakąś odpowiedzialność za to, że program działający na jego serwerze zarządza takimi danymi? (1:54:54)
10.
Czy korzystanie z usług przetwarzania w chmurze (w modelu Saas oraz Paas) może oznaczać korzystanie z praw majątkowych do programu komputerowego? Czy użytkownicy zamiast abonamentu winni nabywać licencję? (1:58:04)
11.
Czy wynik działania programu komputerowego może być chroniony prawem autorskim? (2:03:50)
12.
Kwestia istotna dla startupów to przygotowanie sprzedaży udziałów do VC. Prosze nam powiedzieć, jakie są najważniejsze kwestie pojawiające się w raportach przedsprzedażowych, tzw. due diligence? Czy fundusze VC zwracają przede wszystkim uwagę na to, czy własność intelektualna należy do danego start-upu? (2:07:12)
13.
Jak eksperci z zakresu prawa zapatrują się na postulat Szweckiej Partii Piratów, założonej przez twórców serwisu The Pirate Bay, mówiący o pełnej swobodzie niekomercyjnego używania i kopiowania dóbr intelektualnych oraz apelujący o skrócenie okresu ochrony praw autorskich w przypadku użycia komercyjnego? (2:14:14)
14.
Czy w Internecie, narzędziu szybkiej i nieograniczonej wymiany informacji i masowej komunikacji, możliwe jest pełne zabezpieczenie praw własności intelektualnej? (2:18:01) 


Uczestnicy webinarium:

Małgorzata Nowotnik-Zajączkowska: partner z kancelarii Nowotnik – Lipski – Szafrański. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji  Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas studiów ukończyła na Uniwersytecie Warszawskim Szkołę Prawa Angielskiego i Europejskiego oraz Szkołę Prawa Niemieckiego. Następnie ukończyła Podyplomowe Studia Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Prawa Własności Intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Podyplomowe Studia Negocjacji, Mediacji i innych Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenie zawodowe zdobyła w wieloletniej współpracy z renomowanymi polskimi i zagranicznymi kancelariami prawniczymi reprezentując w sprawach sądowych oraz doradzając w bieżącej obsłudze prawnej międzynarodowym koncernom oraz polskim przedsiębiorcom. Zajmuje się bieżącą kompleksową obsługą korporacyjną podmiotów gospodarczych oraz reprezentuje klientów w postępowaniach sądowych,  w szczególności postępowaniach gospodarczych. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej (prawo autorskie, prawo własności przemysłowej, prawo prasowe, IT).
Jej pasją jest taniec, w wolnych chwilach czyta kryminały i ogląda sztuki teatralne.

Jakub Kubalski: prawnik związany z kancelarią Domański – Zakrzewski – Palinka. Jakub Kubalski specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, na bieżąco badając prawne aspekty Internetu oraz innych mediów elektronicznych. Jakub posiada doświadczenie w doradztwie polskim i zagranicznym spółkom telekomunikacyjnym oraz spółkom specjalizujących się w oprogramowaniu komputerowym. Ponadto uczestniczył w wielu audytach oraz projektach due-diligence w spółkach z zakresu prawa własności intelektualnej. Doradzał przy wielu transakcjach sprzedaży lub licencjonowania praw własności intelektualnej, jak również sporządzania opinii prawnych w tym przedmiocie. Posiada doświadczenie z zakresu tworzenia i negocjowania umów charakterystycznych dla branży telewizyjnej, filmowej oraz marketingowej, z zakresu domen internetowych, jak również regulacji dotyczących znakowania produktów, w szczególności kodów kreskowych. Uczestniczył w doradztwie przy licznych projektach dla podmiotów z branży gier komputerowych oraz przy tworzeniu i negocjacji setek umów dotyczących audycji telewizyjnych. Jakub interesuje się kosmologią, a w wolnych chwilach zajmuje się fotografią.

Noemi Malska: Start up Hub Poland. Absolwentka wydziału Informatyki I Zarządzania Politechniki Wrocławskiej oraz University of Southern Denmark. Noemi ukończyła również Europejską Akademię Dyplomacji oraz praktyki w środowisku multipurpose cloud center, IBM Polska. Po studiach wyjechała do Tel Awiwu (Izrael) na półroczny kontrakt do Federacji Izraelskich Izb Handlowych, gdzie w dziale międzynarodowym nabywała doświadczenia z zakresu handlu i ekspansji firm na rynki międzynarodowe. Była również zaangażowana w nawiązywanie kontaktów i promocję firm izraelskich poprzez uczestnictwo w delegacjach przedsiębiorców z zagranicy oraz organizowanie konferencji dotyczących rynków i inwestycji międzynarodowych. Obenie pracuje jako analityk biznesowy w Start up HUB Poland we współpracy z funduszem inwestycyjnym Giza Polish Ventures. Noemi interesuje się psychologią, efektywną komunikacją i zarządzaniem. 10 lat trenowała jeździectwo, skoki konne, a obecnie praktykuje yogę ashtangę i pływanie.

Dla kogo?

Cykl Akademii e-Biznesu jest skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców zainteresowanych  finansowaniem w postaci inwestycji kapitałowych. Zdobędą oni wiedzę na temat kryteriów i sposobu inwestowania funduszy Venture Capital oraz poznają spojrzenie inwestorów na  innowacyjne spółki. W najbliższym odcinku widzowie będą mieli szansę poznać perspektywę dwóch prawników na temat trudnego zagadnienia IP w internecie, a także dowiedzieć się, na co zwracać uwagę podczas tworzenia startupu, jak walczyć z kradzieżą treści internetowych i jakie są najczęściej popełniane błędy.

W ramach Akademii e-Biznesu - VC View cyklicznie prezentowane są zagadnienia związane z funkcjonowaniem funduszy Venture Capital w Polsce i na świecie. Pierwsze webinarium poświęcone zostało omówieniu kapitału intelektualnego (oglądaj poprzednie webinaria). Kolejne spotkania tworzą pełną ścieżkę rozwoju e-biznesu - od dojrzewania start-upu do wejścia inwestora, aż do jego wyjścia i prowadzenia samodzielnego biznesu. W ramach prezentowanego cyklu podsumowane zostaną światowe trendy w e-biznesie z punktu widzenia najchętniej podejmowanych inwestycji.

Zapoznaj się z tematyką webinarium [PREZENTACJA PDF]

Zobacz webinarium w naszym kanale na Youtube.

Organizatorzy:

___ Wydrukuj
PODZIEL SIĘ:

Formularz zgłaszania uwag