Reward crowdfunding: 9 sposobów na skuteczną kampanię

Decyzja o skorzystaniu z reward crowdfundingu do finansowania e-biznesowego projektu to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Kolejnym jest zapoznanie się z zasadami prowadzenia skutecznej kampanii crowdfundingowej. To właśnie ona zadecyduje o powodzeniu projektu

Kampania crowdfundingowa - na czym polega i dlaczego warto się nią zainteresować? 

Crowdfunding: jak zrobić Kampanię?Przedsiębiorcę, który zdecydował się na skorzystanie z usług portalu crowfundingu z nagrodami jak PolakPotrafi.pl, Wspieram.to, Kickstarter czy Indiegogo, czeka trudne zadanie.

Będzie on musiał przeprowadzić kampanię crowdfundingową, w ramach której: 

1. ustali czas trwania zbiórki, cel finansowy (kwotę do zebrania) oraz nagrody dla wspierających (różne dla różnych sum)
2. poinformuje użytkowników platformy, a potencjalnie dużo więcej ludzi za pomocą portali społecznościowych i reklam, co jest celem kampanii i dlaczego warto przekazać na niego pieniądze
3. stworzy przekonujące materiały promujące kampanię. W ich skład mogą wchodzić takie elementy jak: tekst główny kampanii, znajdujący się w jej profilu utworzonym przez platformę zaraz po zaakceptowaniu projektu, teksty reklam na portalach zewnętrznych, materiały graficzne, materiał filmowy (nieobowiązkowy, ale rekomendowany), teksty dla sieci kontaktów
3. opublikuje i wyśle wszystkie materiały oraz utrzyma stały kontakt z zainteresowanymi - odpowiadanie na pytania, aktualizacja profilu kampanii w zależności od jej wyników etc. 

Od tego, jak przedsiębiorca przeprowadzi kampanię, zależy czy uda mu się zrealizować cel finansowy. Poziom trudności tego zadania może się różnić w zależności od przedmiotu projektu. Warto pamiętać, iż głównymi odbiorcami kampanii typu reward crowdfunding są zwykli ludzie, a nie akredytowani inwestorzy. Dla tych pierwszych najważniejsze jest, by projekt był ciekawy. Jeśli ekscytuje ich wizja danego produktu/usługi, zainwestują w nią swoje pieniądze, by otrzymać go jak najszybciej i by poczuć się częścią czegoś, co wydaje im się ważne i wyjątkowe. Mniej interesują ich fundamenty biznesu, model biznesowy itp. 

Ma to swoje dobre i złe strony. Z jednej strony, stosunkowo łatwo można osiągnąć cel finansowy poprzez granie na emocjach - przekonanie widowni do udziału na sposób zbliżony do kampanii marketingowych. Z drugiej, kampania reward crowdfundingu nie pozwoli na sprawdzenie, czy projekt ma sens z biznesowego punktu widzenia. Historie, gdy twórcy skutecznej kampanii nie są w stanie zrealizować swoich pomysłów, wydać swojego produktu na czas, dogadać się z partnerami i stworzyć efektywnej sieci dystrybucji, są codziennością. Ledwie kilka miesięcy temu rozpoczęła się sprawa sądowa przeciwko pochodzącej z Nashville firmy Altius Management, która nie dostarczyła swoim wspierającym obiecanych kart do gry mimo osiągnięcia z nawiązką celu 15 tysięcy dolarów. Przedsiębiorca nie może zapomnieć, że jeśli kampania zakończy się sukcesem, dostarczenie wspierającym obiecanych nagród jest jego prawnym obowiązkiem. Zdarza się też, iż twórcy osiągają sukces wykraczający poza ich możliwości. Dotyczyło to nawet jednej z najbardziej udanych kampanii w historii crowdfundingu, smartwatcha Pebble. Twórcy byli zmuszeni ograniczyć liczbę egzemplarzy dostępnych w przedsprzedaży. Koniecznie jest więc, by dokładnie przeanalizować możliwości skalowania projektu.

Jeśli przedsiębiorca jest przekonany co do solidności swojego planu, może skoncentrować się na uczynieniu swojej kampanii możliwie jak najbardziej atrakcyjną. 

Czytaj też: Wady i zalety crowdfundingu

Reward crowdfunding - jak przeprowadzić kampanię?Jak przeprowadzić dobrą kampanię crowdfundingową? 

Tak jak nie ma jednego dobrego przepisu na reklamę, nie ma jednego sposobu na dobrą kampanię crowdfundingową. Wszystko zależy od przedmiotu kampanii. Należy dobrze uwypuklić zalety produktu i zrobić to w sposób, który ekscytuje i pobudza internautów do działania. Taka kampania może być utrzymana w tonie lekkim, lub wręcz przeciwnie, dość patetycznym, pełnym komunikatów inspirujących. Dróg jest wiele. Ważne, by udowodnić, że projekt ma sens i doprowadzić do sytuacji, by przeciętny czytelnik, zapoznając się z profilem kampanii, powiedział sobie w myślach: „to jest fajne”. Poniższe rady mogą pomóc w osiągnięciu tego celu.

1. Warto zaplanować kampanię…

Przed rozpoczęciem kampanii crowdfundingowej dobrze jest zapoznać się na różnych portalach z przykładami szczególnie udanych kampanii podobnych tematycznie projektów. Dokładny plan kampanii powinien zawierać nawet takie detale jak harmonogram postów w mediach społecznościowych i na portalach/blogach, z którymi twórcy kampanii współpracują. 

2. … i rozpocząć jak najwcześniej 

Niektórzy przedsiębiorcy zaczynają zajmować się swoją kampanią dopiero wtedy, gdy trafia ona na łamy platformy crowdfundingowej. To jeden z grzechów głównych. By osiągnąć sukces, wysiłki należy rozpocząć dużo wcześniej – nawet kilka miesięcy. Wysiłki te nie ograniczają się do interakcji z siecią znajomych. Należy pozyskać tylu sojuszników, ile tylko możliwe. Zaangażowanie znanych osobowości, które wesprą kampanię publicznie, jest znakomitym pomysłem. Równie dobrze jest nawiązać współpracę z tematycznymi portalami i blogami. Warto przemyśleć zaangażowanie w kampanię profesjonalnej agencji marketingowej/social media. To wszystko trzeba zrobić na długo przed rozpoczęciem odliczania. 

3. „Ludzie wspierają ludzi, nie pomysły” 

Bez względu na to, ile prawdy jest w powyższej wypowiedzi Danae'a Ringelmanna, współzałożyciela Indiegogo, warto choć trochę spersonalizować swoją kampanię. Przedsiębiorca, a nawet cały zespół stojący za projektem, powinien przedstawić się internautom – poinformować o swoich odczuciach, planach i marzeniach związanych z projektem. Pomoże to nawiązać z potencjalnymi wspierającymi więź, dzięki której projekt pozostanie w ich głowie na dłużej. To także znakomita szansa, by pokazać, że w projekcie nie chodzi tylko o pieniądze. Kampania crowdfundingowa sprawdza się znakomicie jako narzędzie marketingowe. To szansa na ogromne zainteresowanie firmą i jej produktem. Nie wolno jej zmarnować złymi decyzjami PR-owymi.

4. Cel kampanii niski, ale nie za niski 

Większość najpopularniejszych portali crowdfundingowych, oferujących potencjalnie największe zyski, wykorzystują zasadę „wszystko albo nic”. Oznacza to, że pieniądze wypłacane są tylko wtedy, jeśli uda się osiągnąć cel finansowy projektu. Nie ma za to przeszkód, by zebrać dużo więcej. Dodatkowo, im niższy cel, tym łatwiej uzyskać wynik warty nagłówka w poczytnym portalu. Zebranie 12 tysięcy złotych przy celu 10 tysięcy nie jest zbyt ekscytujące. Zebranie tej samej kwoty przy celu 500 złotych to już jednak całkiem inna historia. Cel nie może być jednak zbyt niski – wówczas może nie udać się zrealizować projektu, a jednocześnie nie uda się spełnić obietnic wobec wspierających, co w najlepszym wypadku skończy się bardzo złym PR-em, a w najgorszym – sprawą w sądzie. 

5. Nie tylko online 

Choć jedną z najlepszych rzeczy w crowdfundingu jest możliwość dotarcia do rzeszy ludzi za pomocą internetu, nie ma żadnych przeciwwskazań, by działać też poza internetową rzeczywistością. Jeśli produkt związany jest ze sportem (np. aplikacja pozwalająca na mierzenie postępów w ćwiczeniach i przechowywanie ich online), dobrym pomysłem może być zorganizowanie spotkania ze znanym sportowcem. Przestrzeń na kreatywne pomysły jest w tym przypadku niemal nieograniczona. 

6. Częste aktualizowanie popłaca

Większość badań wskazuje, iż kampanie częściej aktualizowane osiągają lepsze rezultaty. Dzielenie się z czytelnikami wartymi wspomnienia zmianami w rozwoju kampanii i projektu jest łatwe, a może pomóc w nawiązaniu z nimi bliższej więzi. 

7. Warto nagrać wideo, i to nie byle jakie 

Krótki film promujący projekt to doskonałe dopełnienie kampanii. Daje ogromne możliwości, by zainspirować, rozbawić i informować widownię. Pomoże nawiązać z nią bliską więź. Ma potencjalnie dużą wartość medialną i może stać się popularny na zasadzie marketingu wirusowego. Dobrą praktyką jest korzystanie z formuły KISS (ang. keep it short and sweet), a więc stworzenie filmiku krótkiego i przyjemnego dla widza, oraz uwzględnienie wyraźnego call to action. 

8. Dużo nagród małych, dodatkowe korzyści dla wspierających 

Wspierający kampanie crowdfundingowe zwykle wpłacają niewielkie kwoty. Warto więc zadbać, by nagrody za nie były atrakcyjne i aby ich nie zabrakło. Dobrze jest także pozwolić wspierającym poczuć się wyróżnionymi. Kwota, którą należy wpłacić za otrzymanie egzemplarza produktu, powinna być niższa niż ostateczna cena produktu po zakończeniu kampanii i premierze. Dobrym pomysłem jest także napisanie do wspierających podziękowań, zaproszenie ich na związane z firmą wydarzenie itp.

9. Nie da się dotrzeć do każdego 

Wiele projektów nie zainteresuje ludzi, którzy nie znajdą w nich niczego dla siebie, bez względu na to, jak dobre są te projekty i jak wiele wysiłku ich twórcy włożyli w kampanię crowdfundingową. Przedsiębiorca powinien więc kierować komunikaty i reklamy do ludzi, którym projekt rzeczywiście może się spodobać. Trzeba być konsekwentnym. Clay Hebert, konsultant crowdfundingowy, przekonuje, że większość udanych projektów zostało wspartych przez mniej niż tysiąc osób.

Autor

Adrian Senecki
Dziennikarz
web.gov.pl
Zachęcamy do zadawania pytań autorowi: wyślij email

Źrodło zdjęcia: Flickr/TaxCredits.net

___ Wydrukuj
PODZIEL SIĘ:
Newsletter

Otrzymuj informacje o ciekawych wydarzeniach ze świata e-biznesu


Formularz zgłaszania uwag